Hello, Error!

ReleaseDay
2021/7/24
Team
The TEA-ROOM
Category
Installation
Caption: Title
The TEA-ROOM, “Hello, Error!”, 2021
Caption: Medium
projector, super directional speakers, electric fan, deepfake algorithm, pc, organdie
Caption: Dimentions
dimentions variable
View
ryutaaoki.jp
Website
Caption: exhibition
Exhibition: “Jack into the Noösphere” of Chiba City Festival of Arts

The TEA-ROOM

Hello, Error!, 2021

The essence of chanoyu (Japanese style tea ceremony) is not simply the drinking of tea, but the abandonment of the fictions of the mundane world and the enjoyment by the owner and guest of the new fictions created within a tea room. In chanoyu, various spatial devices are provided, including an outer dew area, to invite people out of their busy daily routines into a purely spiritual world.
One of them is called "nijiriguchi. The nijiriguchi is a small entrance/exit in a tea room, and because of its small size, guests naturally bow their heads as they enter. During the Warring States period, Japan had a strong master-servant relationship, but because of the nijiriguchi, any authority, including feudal lords, would always enter the tea room as a guest, bowing their heads, and enjoying tea as an equal, regardless of their position.
The TEA-ROOM, an art collective that expresses the objects, processes, and spirituality that make up the world of the tea ceremony with contemporary interpretations and elements, attempted through this work to extract and express the "nijiriguchi" technology of neutralizing fiction and paradoxically pursue the mechanism of fiction.
In "Hello, Error!," images of individuals of different genders, ages, and titles reading the same message are projected onto the screen and viewed through the nijiriguchi. The work asks the viewers to experience for themselves how different their impressions of the message are depending on the speaker. By projecting the images onto a screen suspended in multiple layers in a tea ceremony room, the appearance of the speaker is removed and his voice is made to lose its low frequency.
 
茶の湯の本質は、単にお茶を飲むことではなく、俗世の虚構を捨て、その空間の中に生まれる新たな虚構を亭主と客が楽しむことである。茶の湯では、日々の忙しい日常から純粋な精神世界へ誘うために外露地など含め様々な空間的装置が用意されている。
そのうちの一つに「にじり口」というものがある。にじり口は、茶室に設けられた小さな出入り口で、その小ささから客は自然と頭を下げて入ることになる。戦国時代の日本は主従関係が強かったが、にじり口により、大名などどんな権威でも客人として必ず頭を下げて茶室へ入り、立場を超え対等に茶を興じていた。
茶の湯の世界を構成する事物や精神性を現代の手法で表現するアート集団「The TEA-ROOM」は、本作を通して、虚構を中和する "にじり口 "的な技術を抽出・表現し、逆説的に虚構の仕組みを追求することを試みた。
人間には「ハロー効果」(あるいは「ハローエラー」)に代表されるような知覚の偏りが備わっている。私たちの思い込みが、権力構造の強化に加担していることは間違いない。人工知能を使って誰でも自由にリアルな虚偽を瞬時に操作できるディープフェイクの時代には、にじり口的な技術が欠かせない。我々の長い生存競争の末に得られたこのバイアスは、決して悪いものばかりではないが、自分の趣味や行動が何によって作られていていったのか、意識的である必要はある。
Hello, Error! では、性別や年代、肩書がバラバラな個人が同じメッセージをそれぞれ読み上げている映像が投影されており、にじり口越しから鑑賞する。話し手によりどれぐらい印象が異なるのか、鑑賞者自身に体験させ問いかける作品となる。茶室の中に多層的なレイヤーで吊るされたスクリーンに投影することにより、話者の見た目を取り除き、声は低音域をなくした状況にしている。
 

Caption

The TEA-ROOM, “Hello, Error!”, 2021
projector, super directional speakers, electric fan, deepfake algorithm, pc, organdie
dimentions variable

Credit

Artist: The TEA-ROOM (Ryuta Aoki)
System Design & Dev: Ryuta Aoki
Technical Support: Takeshi Doi

Past Exhibitions

July 24th – Aug. 9th, 2021: Exhibition: Jack into the Noösphere

Related Links