Hello, Error!

The TEA-ROOM

Hello, Error!, 2021

The essence of the tea ceremony is not simply drinking tea, but rather discarding the worldly illusions and enjoying the new illusions created within that space between the host and the guests. In the tea ceremony, various spatial devices, including outdoor spaces, are prepared to invite people from their busy daily lives into a pure spiritual world.
One of these devices is the "nijiriguchi," a small entrance to the tea room. Due to its small size, guests naturally lower their heads as they enter. During Japan's Warring States Period, there was a strong master-servant relationship, but through the nijiriguchi, everyone, including powerful lords, had to bow their heads and enter the tea room as guests, enjoying tea on an equal footing regardless of their social standing.
"The TEA-ROOM," an art collective that expresses the material and spiritual aspects of the tea ceremony world using contemporary methods, attempts to explore the mechanism of illusion by extracting and expressing the "nijiriguchi"-like technology that neutralizes illusion through this work.
Humans possess perceptual biases, such as the "halo effect" (or "halo error"). There is no doubt that our preconceptions contribute to the reinforcement of power structures. In the age of deepfakes, where anyone can freely manipulate realistic falsehoods instantly using artificial intelligence, "nijiriguchi"-like technology is indispensable. Although the biases we have acquired over our long survival competition are not all bad, it is necessary to be conscious of what our tastes and actions are shaped by.
In "Hello, Error!", videos of individuals with different genders, ages, and titles reading the same message are projected, and the viewer watches through the nijiriguchi. The work invites the viewers to experience for themselves how much their impressions differ depending on the speaker. By projecting onto screens suspended in multiple layers within the tea room, the appearance of the speaker is removed, and the voice is modified to eliminate the lower frequencies.
 
茶の湯の本質は、単にお茶を飲むことではなく、俗世の虚構を捨て、その空間の中に生まれる新たな虚構を亭主と客が楽しむことである。茶の湯では、日々の忙しい日常から純粋な精神世界へ誘うために外露地など含め様々な空間的装置が用意されている。
そのうちの一つに「にじり口」というものがある。にじり口は、茶室に設けられた小さな出入り口で、その小ささから客は自然と頭を下げて入ることになる。戦国時代の日本は主従関係が強かったが、にじり口により、大名などどんな権威でも客人として必ず頭を下げて茶室へ入り、立場を超え対等に茶を興じていた。
茶の湯の世界を構成する事物や精神性を現代の手法で表現するアート集団「The TEA-ROOM」は、本作を通して、虚構を中和する "にじり口 "的な技術を抽出・表現し、逆説的に虚構の仕組みを追求することを試みた。
人間には「ハロー効果」(あるいは「ハローエラー」)に代表されるような知覚の偏りが備わっている。私たちの思い込みが、権力構造の強化に加担していることは間違いない。人工知能を使って誰でも自由にリアルな虚偽を瞬時に操作できるディープフェイクの時代には、にじり口的な技術が欠かせない。我々の長い生存競争の末に得られたこのバイアスは、決して悪いものばかりではないが、自分の趣味や行動が何によって作られていていったのか、意識的である必要はある。
Hello, Error! では、性別や年代、肩書がバラバラな個人が同じメッセージをそれぞれ読み上げている映像が投影されており、にじり口越しから鑑賞する。話し手によりどれぐらい印象が異なるのか、鑑賞者自身に体験させ問いかける作品となる。茶室の中に多層的なレイヤーで吊るされたスクリーンに投影することにより、話者の見た目を取り除き、声は低音域をなくした状況にしている。
 
 

Caption

The TEA-ROOM, “Hello, Error!”, 2021
projector, super directional speakers, electric fan, deepfake algorithm, pc, organdie
dimentions variable

Credit

Artist: The TEA-ROOM (Ryuta Aoki)
System Design & Dev: Ryuta Aoki
Technical Support: Takeshi Doi
Special Thanks: Mami, Gentaro Yokoyama

Past Exhibitions

July 24th – Aug. 9th, 2021: Exhibition: Jack into the Noösphere

Related Links