SOTOROJI #3
The TEA-ROOM
SOTOROJI #3, 2024

This installation is belongs to the SOTOROJI series. Just as the soto-roji—the outer garden of the Japanese tea ceremony—ushers guests from the everyday into the realm of yūgen, the work harnesses a contemporary affordance: when people see a QR code, they instinctively reach for their phone to scan it. Taking as its motif an ancient pine revered as a yorishiro for the deity of the performing arts, the piece renders the tree’s form with more than 34,000 QR codes. The result is a threshold where physical and digital, ordinary and extraordinary, reality and the subtly profound intersect. Each scan invites the viewer to step from a finite game into an infinite one.
Selected for the inaugural Artist Scholarship at “Devcon,” the international developers’ conference organized by the Ethereum Foundation, the Ryuta Aoki created and exhibited this work, which was experienced by many attendees at Devcon 7 in Bangkok, Thailand, and received high acclaim.
- chanoyu (the Japanese tea ceremony) : It is a Japanese comprehensive art form composed of gardens, architecture, painting, calligraphy, incense, flower arrangement, sound, utensils, food, clothing, and etiquette. It is a traditional Japanese ritual deeply connected not only with Zen but also with other Japanese traditional performing arts like Noh and Kabuki. The TEA-ROOM, composed of artists involved with tea ceremony, reinterprets and expresses the tea ceremony using contemporary situations and objects.
- soto-roji (the outer garden): Tea masters admired the world of profound subtlety depicted in ink paintings and expressed this worldview in tea rooms and tea gatherings. Tea rooms, including their gardens, are designed to gradually lead into this world of profound subtlety. The garden path from the entrance (rojiguchi) to the middle gate is called the outer garden, where guests participating in tea gatherings brush off worldly dust, immerse themselves in the world of profound subtlety, and engage in higher-dimensional play.
本作は、《SOTOROJI》シリーズに属する空間装置であり、日本の茶道において外露地が幽玄へと至る導線となるように、「QRコードを見るとカメラで読み取る」という現代社会のアフォーダンスを用いて、日常から非日常へと導く。題材には、芸能の神の依代とされる老松を据え、3万4,000個を超える QR コードでその姿を描き出した。物理とデジタル、日常と非日常、現実と幽玄が交差する境界となる。観客が QR コードをスキャンすると、有限ゲームから無限ゲームへと誘う。
イーサリアム財団が主催する国際開発者会議「Devcon」初のアーティスト・スカラシップに採択され、本作を制作展示し、タイ・バンコクで開催されたDevcon 7に参加した多くの人たちが本作を体験し、高い評価を得た。
(※)茶の湯
茶の湯は、庭、建築、絵、書、香、華、音、器、食、衣、礼で構成される日本の総合芸術ともいわれ、禅だけでなく能や歌舞伎などその他日本の伝統芸能とも深くつながる、日本伝統の儀式である。茶の湯にまつわるアーティストで構成されるThe TEA-ROOMは、茶の湯を現代における状況や事物を用いて再解釈し、表現している。
(※)外露地
茶人たちは水墨画などに描かれた幽玄の世界に憧れ、その世界観を茶室と茶会で表現してきた。茶室は庭園を含めて徐々に幽玄の世界へ誘うように設計されている。その最初の空間である露地口(庭園の入り口)から中門に至るまでの露地を外露地と呼び、茶会に参加する客はこの外露地で世俗の塵を払い、幽玄の世界へと没入し、高次元の遊びに興じるのである。

Caption
The TEA-ROOM, SOTOROJI #3, 2024
QR codes, Server system, Panel
4,250(W) x 3,590(H) mm
Credit
Artist: The TEA-ROOM (Ryuta Aoki + Souryou Matsumura)
System Design & Dev: Ryuta Aoki (VOLOCITEE)
Server-side Dev: Ryuta Aoki (VOLOCITEE)
Special Thanks: Tomo Saito
Past Exhibitions
November 12th – 15th, 2024: Trusting the Unseen