SOTOROJI #2
The TEA-ROOM
SOTOROJI #2, 2024
“SOTOROJI #2” is part of the SOTOROJI series of spatial devices that lead from the ordinary to the extraordinary, utilizing the modern social affordance of "seeing a QR code and scanning it with a camera," just as soto-roji (the outer garden,) in the chanoyu (the Japanese tea ceremony) serves as a space leading to a world of profound subtlety.
This work uses an old pine tree, considered a yorishiro (object capable of attracting spirits) for the god of performing arts, as its motif, expressing it through more than 130,000 QR codes across an area exceeding 100 square meters, becoming a boundary where physical and digital spaces, the ordinary and extraordinary, and reality and profound subtlety intersect. When viewers scan the QR codes, they are led to spaces of over 100 artists, testing whether they can transcend their own frameworks.
- chanoyu (the Japanese tea ceremony) : It is a Japanese comprehensive art form composed of gardens, architecture, painting, calligraphy, incense, flower arrangement, sound, utensils, food, clothing, and etiquette. It is a traditional Japanese ritual deeply connected not only with Zen but also with other Japanese traditional performing arts like Noh and Kabuki. The TEA-ROOM, composed of artists involved with tea ceremony, reinterprets and expresses the tea ceremony using contemporary situations and objects.
- soto-roji (the outer garden): Tea masters admired the world of profound subtlety depicted in ink paintings and expressed this worldview in tea rooms and tea gatherings. Tea rooms, including their gardens, are designed to gradually lead into this world of profound subtlety. The garden path from the entrance (rojiguchi) to the middle gate is called the outer garden, where guests participating in tea gatherings brush off worldly dust, immerse themselves in the world of profound subtlety, and engage in higher-dimensional play.
《SOTOROJI #2》は、茶の湯における外露地が幽玄の世界へと誘う空間であるように、「QRコードを見るとカメラでスキャンする」という現代社会のアフォーダンスを利用して、日常から非日常へと誘う空間装置であるSOTOROJIシリーズの一つになる。
本作は、芸能の神の依代とされる老松をモチーフとし、13万個以上のQRコードで、100平方メートルを超える面積で表現し、物理的空間とデジタル空間、日常と非日常、そして現実と幽玄が交わる境界となる。鑑賞者は、QRコードをスキャンすると100以上の表現者たちの空間へ誘われ、自らの枠を超えることができるかを試される。
(※)茶の湯
茶の湯は、庭、建築、絵、書、香、華、音、器、食、衣、礼で構成される日本の総合芸術ともいわれ、禅だけでなく能や歌舞伎などその他日本の伝統芸能とも深くつながる、日本伝統の儀式である。茶の湯にまつわるアーティストで構成されるThe TEA-ROOMは、茶の湯を現代における状況や事物を用いて再解釈し、表現している。
(※)外露地
茶人たちは水墨画などに描かれた幽玄の世界に憧れ、その世界観を茶室と茶会で表現してきた。茶室は庭園を含めて徐々に幽玄の世界へ誘うように設計されている。その最初の空間である露地口(庭園の入り口)から中門に至るまでの露地を外露地と呼び、茶会に参加する客はこの外露地で世俗の塵を払い、幽玄の世界へと没入し、高次元の遊びに興じるのである。
Caption
The TEA-ROOM, SOTOROJI #2, 2024
QR codes, Server system, Optically clear film printing
14,300(W) x 7,278(H) mm
Credit
Artist: The TEA-ROOM (Ryuta Aoki + Souryou Matsumura)
System Design & Dev: Ryuta Aoki (VOLOCITEE)
Server-side Dev: Ryuta Aoki (VOLOCITEE)
Special Thanks: Shigenori Kimiwada, Jun Takeda, Ryo Sekido, Akio Aoki
Past Exhibitions
October 18th – 27th, 2024: Exhibition: Reframing